Riot Games Allows eSports Teams to Partner with Betting Sponsors
In a groundbreaking move for the industry, Riot Games, the developer and publisher known for “the most player-focused games in the world,” has announced that eSports teams will be able to sign sponsorship agreements with sportsbooks. This decision opens up new opportunities for teams under Riot’s banner and aligns with the current trend of betting partnerships becoming crucial financial pillars in both esports and traditional sports.
League of Legends and VALORANT Teams Eligible
Starting in 2025, Riot Games will permit League of Legends and VALORANT teams to collaborate with betting sponsors, as revealed by esports commentator MonteCristo. League of Legends, being the most-watched eSports game globally, drew a record-breaking 6.9 million viewers during the 2024 World Championship Grand Final.
This move is expected to bring a new era of revenue opportunities for esports teams, with sponsorships becoming a primary source of income in titles like Counter-Strike: Global Offensive.
Implementing Cautious Policies
Riot Games is approaching this new policy with caution. Betting sponsors will have to gain approval from Riot before partnering with any teams. The company will evaluate potential sponsors based on integrity, transparency, and fan engagement principles. Additionally, sportsbooks must comply with all licensing and regulatory requirements.
Furthermore, team jerseys will not display any signs of sportsbook logos, emphasizing Riot’s desire to increase revenue without promoting excessive gambling.
Controversy and Criticisms
As with any significant change, reactions to Riot Games’ decision have been mixed. Supporters view these sponsorships as necessary to address rising costs and financial pressures faced by esports teams, particularly concerning declining viewership rates for certain games.
On the other hand, critics have expressed concerns about the potential impact of gambling on younger audiences and the risks of match-fixing scandals. Some have labeled the decision unethical, suggesting that it could worsen existing concerns.
While Riot’s move may set a new standard for other game publishers, it has also sparked discussions about the need for unified rules regarding sponsorships in the industry. This decision could potentially lead to more direct partnerships between game developers and betting platforms in the future.
Riot Games’ announcement follows Stake’s agreement to sponsor the English broadcast of GRID and Eden Esports’ Champion of Champions Tour in October.
การควบคุมการพนันในอุตสาหกรรม eSport
การอนุญาตให้ทีม eSport เข้าร่วมพันธมิตรกับผู้สนับสนุนการพนันเป็นการเปลี่ยนแปลงที่สำคัญสำหรับอุตสาหกรรม โดย Riot Games นักพัฒนาและผู้จัดจำหน่ายที่โด่งดังด้วย “เกมที่ให้ความสำคัญกับผู้เล่นมากที่สุดในโลก” ได้ประกาศว่าทีม eSport สามารถเซ็นสัญญาโฆษณากับบ้านเสมือนได้ การตัดสินใจนี้เปิดโอกาสใหม่สำหรับทีมภายใต้ฝ่ายของ Riot และสอดคล้องกับแนวโน้มปัจจุบันของพันธมิตรทางการพนันที่กลายเป็นสำคัญในเศรษฐกิจของทั้ง eSport และกีฬา传统
ทีม League of Legends และ VALORANT มีคุณสมบัติ
ตั้งแต่ปี 2025 Riot Games จะอนุญาตให้ทีม League of Legends และ VALORANT เข้าร่วมพันธมิตรกับผู้สนับสนุนการพนัน เช่นที่ MonteCristo นักแสดงสัญลักษณ์ของ eSport ได้เปิดเผย โดย League of Legends เป็นเกม eSport ที่มีผู้ชมมากที่สุดทั่วโลก มีผู้ชมสะสมถึง 6.9 ล้านคนในช่วงการแข่งขันชิงชนะเลิศโลกปี 2024
การเคลื่อนไหวนี้คาดว่าจะเป็นยุคใหม่ของโอกาสทางรายได้สำหรับทีม eSport โดยการสนับสนุนกลายเป็นแหล่งรายได้หลักในเกมเช่น Counter-Strike: Global Offensive
นโยบายการดำเนินการอย่างรอบคอบ
Riot Games มีการเข้าสู่นโยบายใหม่นี้อย่างระมัดระวัง ผู้สนับสนุนการพนันจะต้องได้รับการอนุมัติจาก Riot ก่อนที่จะเข้าร่วมพันธมิตรกับทีมใดๆ บริษัทจะประเมินผู้สนับสนุนที่เป็นไปได้ โดยใช้หลักความซื่อสัตย์ โปร่งใส และความสนใจของแฟนๆ นอกจากนี้ บ้านเสมือนจะต้องปฏิบัติตามข้อกำหนดทุกรายการของการอนุญาตและกฎระเบียบ
นอกจากนี้ เสื้อยืดของทีมจะไม่มีสัญลักษณ์ของโลโก้บ้านเสมือน เน้นถึงความปรารถนาของ Riot ในการเพิ่มรายได้โดยไม่ส่งเสริมการพนันอย่างเหตุผล
ความแตกต่างและการวิจารณ์
เช่นเดียวกับการเปลี่ยนแปลงที่สำคัญใด ตอบรับต่อการตัดสินใจของ Riot Games มีความแตกต่าง ผู้สนับสนุนเห็นว่าการสนับสนุนเหล่านี้เป็นสิ่งจำเป็นในการแก้ไขต้นทุนที่เพิ่มขึ้นและความกดดันทางการเงินที่เจอโดยทีม eSport โดยเฉพาะเรื่องการลดจำนวนผู้ชมในเกมบางเกม
อีกอย่างคือ ผู้วิจารณ์ได้แสดงความกังวลเกี่ยวกับผลกระทบที่อาจจะเกิดให้กับกลุ่มเป้าหมายที่เป็นเด็กวัยน้อยและความเสี่ยงของการเกิดอาชญากรรมการแข่งขันมีการจัดการผิดกฎหมาย บางคนเรียกคำตัดสินใจนี้ว่าไม่ธรรมเนียม แสดงว่ามันอาจทำให้ปัญหาที่มีอยู่รุนแรงขึ้น
ในขณะที่การเคลื่อนไหวของ Riot อาจตั้งเป็นมาตรฐานใหม่สำหรับผู้จัดจำหน่ายเกมอื่น ๆ มันก็ได้เริ่มเป็นที่พูดคุยเกี่ยวกับความจำเป็นของกฎระเบียบประสบการณ์ในอุตสาหกรรมคำตัดสินใจนี้อาจนำไปสู่พันธมิตรกับผู้พัฒนาเกมและแพลตฟอร์มการพนันโดยตรงในอนาคต
การประกาศของ Riot Games นี้มาตรฐานต่อทุนทางการลงทุนในการถ่ายทอดสดของ Stake สำหรับ GRID และ Eden Esports’ Champion of Champions Tour ในเดือนตุลาคม